X

Teme

Medijska pismenost

Logout se sprašuje: Zakaj so najbogatejša podjetja v zgodovini človeštva za uporabnika brezplačna?

Verjetno ste že slišali za frazo iz dokumentarnega filma The Social Dilemma, ki pravi: »Če za izdelek ne plačate nič, ste izdelek vi sami.« Ali drugače - v okolju družbenih medijev in spletnih platform vaša pozornost, podatki in zasebnost postanejo izdelek.

sličice družbenih omrežij

Center za pomoč pri prekomerni rabi interneta Logout, ki je partner projekta MiPi, v prispevku o ekonomiji pozornosti pojasnjuje, kako je možno, da so številne najbolj priljubljene platforme, kot so Instagram, TikTok, Facebook, YouTube in Googlebrezplačne za uporabo, hkrati pa so to nekatera izmed najbolj donosnih podjetij današnjega časa.

Namignemo vam lahko, da omenjena podjetja svoje velikanske dobičke kujejo s prodajo vpliva. Zbirajo poglobljene podatke o tem, kako vplivati na naše odločitve, nato pa ta vpliv prodajo najboljšemu ponudniku. Več časa, ko porabimo za drsenje in klikanje po njihovem omrežju, več podatkov lahko zberejo in več oglasov lahko prodajo. Več o tem, kako se naši podatki pretvorijo v dobičke spletnih velikanov, lahko preberete v prispevku našega partnerja Logout.

Kaj uporabnikom svetuje Logout?

Čeprav Logout v svojem prispevku poudarja, da je treba za učinkovite rešitve upoštevati celoten sistem in sile, ki ga spodbujajo (npr. spremembe v delovanju aplikacij, v poslovnih modelih, v zakonodaji, kulturi), nas hkrati povabi, da razmislimo, na kakšen način uporabljamo družbena omrežja ter kako družbena omrežja vplivajo na oblikovanje naših prepričanj. Z nekaj enostavnimi ukrepi lahko omilimo vpliv družbenih omrežij na naša življenja:

  1. Postavimo si realistične in dosegljive cilje v zvezi z (ne)uporabo družbenih omrežij.
  2. Izberemo del dneva/tedna, v katerem ne uporabljamo družbenih omrežij.  
  3. Izziva se lotimo skupaj s prijatelji, za večjo motivacijo in podporo.

  4. Izklopimo obvestila, ki so generirana s strani aplikacij.
  5. Izklopimo specifične nastavitve (npr. avtomatsko predvajanje na YouTubu).
  6. Uporabimo katero od aplikacij za spremljanje časa, preživetega na družbenih omrežij (npr. Screen Time na iOSu ali Digitalno dobro počutje na Androidu).
  7. Prenehamo slediti profilom ali vsebinam s provokativno vsebino, ki pritegnejo pozornost.
  8. Jutra in večere preživimo brez družbenih omrežij.
  9. Zjutraj uporabimo klasično budilko namesto telefona (da ne posežemo zjutraj najprej po telefonu).

"Mladostniki na Logoutu pogosto navajajo, da takoj zjutraj v postelji pogledajo na telefon, če je kaj novega. Mnogi že do prihoda v šolo zabeležijo po eno uro uporabe družbenih omrežij. Poročajo o tem, da uporabljajo družbena omrežja zato, da so na tekočem s tem, kar se dogaja po svetu in v okolici. Na ta način ostanejo v stiku s prijatelji. Če družbenih omrežij ne uporabljajo, se pogosto počutijo izključene in izločene."


Ideja za aktivnost in pogovor tej tematiki

S prijateljem, partnerjem, svojim najstniškim otrokom ali učenci in dijaki vsak na svojem telefonu odprite izbrano družbeno omrežje in podrsajte po naslovni strani.

  1. Kakšna vsebina se vam prikazuje? Kaj je podobnega in kaj je različno?
  2. Kako bi se razlikovala naslovna stran nekoga, ki ima drugačna prepričanja in vrednote?

Želite izvedeti več?

Ker se tudi na MiPi-ju zavedamo, da so naši podatki in zasebnost zelo dragoceni (in s tem nimamo v mislih dobičkov velikih spletnih platform), smo v preteklosti že pisali o zbiranju podatkov, digitalni sledi in algoritmih. Ne bo odveč, če vas ponovno povabimo, da preberete tudi nasvete za izboljšanje zasebnosti na spletu, veliko o varovanju podatkov pa boste seveda izvedeli tudi pri Informacijskem pooblaščencu RS.


Nazaj na vse novice