X

Teme

Medijska pismenost

EAVI-jev medijski jedilni list – Že veste, kaj boste naročili danes?

Medijske vsebine so neločljiv del našega vsakdana. Uživamo jih pri svojem delu in izobraževanju, za nakupovanje in v prostem času, prek njih pridobivamo vsakodnevne informacije. Ste kdaj razmišljali o svoji medijski prehrani? Je ta uravnotežena in zdrava? Ker je v veliki meri od nas samih odvisno, ali se bomo odločali za jedi, ki bodo za nas koristne in zdrave ter v katerih bomo uživali sproščeno in brez skrbi, vas vabimo, da obiščete spletno stran našega partnerja EAVI, kjer vas čaka ponudba najrazličnejših medijskih specialitet. Nekatere boste težko prebavili in vam bodo pustile grenak priokus, druge vam bodo zbistrile um in vam dale energijo, vse pa so opremljene tudi z napotki in nasveti. Rešite lahko tudi kviz in ugotovite, kakšen medijski potrošnik ste.

EAVI grafika

EAVI-jev medijski jedilnik je bil ustvarjen z namenom ozaveščanja o pomembnosti vsakodnevne medijske potrošnje. Odseva današnje uživanje medijskih jedi, ki se v trenutnih razmerah zdi enako pomembno kot naša običajna prehrana. Na igriv način nas vabi k premisleku in opozarja, da snovi, ki jih zaužijemo prek medijev, vstopijo v naše možgane, prerastejo v misli in kasneje postanejo del nas samih, tako da vplivajo na naše razpoloženje in sposobnost delovanja. Podobno kot lahko izbira nezdrave hrane privede do negativnih zdravstvenih posledic, lahko tudi pri medijski potrošnji škodljive izbire povzročajo uničujoče rezultate. Ob tem se ljudje pogosto ne zavedamo, da izbire, s katerimi potešimo lakoto po medijskih vsebinah in komunikacijskih tehnologijah, ne prinašajo tveganj samo nam samim, temveč tudi družbi, v kateri živimo. Medijske jedi, ki jih vsakodnevno uživamo, so namreč neločljivo povezane z našim počutjem, vplivajo pa tudi na naše odnose in demokracijo. Hranilna vrednost vsake medijske jedi je zato v EAVI-jevi kampanji prikazana tudi s čustvi, ki jih ponazarjajo različni emojiji oz. čustvenčki.

EAVI opozarja, da vse, kar pride do nas prek zaslonov, skozi naša čutila vstopi v naše telo in um, se nas dotakne. Vse, kar na ta način zaužijemo, lahko primerjamo z običajno hrano, ki jo zaužije naše telo. Živahna razprava, navdihujoč govor ali zabavna igra z drugimi so lahko hranljivi. Izpostavljenost sovraštvu, konfliktom in manipulacijam nas prav nasprotno lahko potre in nam povzroča skrbi. Komunikacija je za ljudi bistvenega pomena, ustvarja pomembne družbene vezi, nam pomaga pri razvoju in učenju novih stvari, obenem pa je lahko tudi strup, zaradi katerega postanemo pasivni in podvrženi različnim vplivom. Tako kot so nekatere jedi za nas zdrave in koristne, druge pa nas zastrupljajo in nam povzročajo slabo počutje, lahko določene medijske jedi hranijo našo zavest, etičnost in občutek povezanosti, spet druge pa podžigajo našo jezo, tesnobo in obup.

Vsako hrano je treba uživati zmerno. Če slike, zvoke, ideje in čustva uživamo brez kakršnihkoli omejitev, jih težko prebavimo, počutimo se preobremenjene. Določeni hrani se je težko izogniti, saj smo ji prek oglaševanja in propagande izpostavljeni vsak dan. Zato je pomembno, da se zavedamo, da mora družba kot celota več pozornosti nameniti onesnaževanju informacijskih prehranskih verig, njihovemu izvoru in namenih. Svoje medijske jedi zato izbirajmo z mislijo na to, kaj in koliko nečesa uživamo, katere sestavine so bile uporabljene in od kod prihajajo, kdo jih proizvaja in s kakšnimi nameni ter nenazadnje, kakšna je cena, ki jo bomo plačali. Prav tako se moramo zavedati, da smo pri svoji interakciji, pisanju in objavljanju na družbenih omrežjih odgovorni za obrok, ki ga skuhamo in postrežemo svojim prijateljem. Mediji so pomembni za delovanje naših družb, pomembna pa so tudi dejanja vseh nas. So naša dejanja hranljiva in koristijo drugim? Smo skrbni in ne povzročamo škode? Se zavedamo, da je to, kar počnemo in govorimo, pomembno?

Prirejeno po: EAVI – the European Association for Viewers Interests


Nazaj na vse novice