X

Teme

Informacijska pismenost

Slovenski potrošnik prek spleta najraje nakupuje oblačila in obutev

Sodite v skupino pogostih ali občasnih spletnih nakupovalcev? Zapravite na spletu več ali manj kot povprečni Slovenec? In kaj slovenski potrošnik na spletu še nakupuje? Odgovore ponuja nedavno opravljena raziskava o spletnih nakupnih navadah, ki jo je objavila Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije.

V prvi tovrstni slovenski raziskavi, ki je bila opravljena jeseni 2023, je sodelovalo nekaj več kot tisoč slovenskih potrošnikov. V njej boste izvedeli, da je povprečni slovenski potrošnik občasni uporabnik, ki v povprečju opravi en mesečni spletni nakup, za katerega zapravi 85 evrov. Tisti, ki na spletu nakupe opravljajo pogosteje, pa v povprečju za nakup zapravijo 66 evrov.

spletno nakupovanje

Kaj velja za slovenskega spletnega potrošnika?

Občasni uporabnik spletnega nakupovanja – 1 nakup na mesec, za nakup zapravi 85 evrov.

Pogosti uporabnik spletnega nakupovanja – 2 do 3 nakupi na mesec, za nakup zapravi 66 evrov.

 

Če sodite med pogoste spletne nakupovalce, ste, po rezultatih raziskave sodeč, za nakupe v spletnih trgovinah v treh mesecih pred raziskavo zapravili v povprečju 387 evrov, občasni uporabniki spletnih trgovin pa ste v zadnjih treh mesecih za nakupe na spletu porabili v povprečju 252 evrov.

nakupne navade

Skoraj polovica (47 %) potrošnikov na spletu nakupuje oblačila in obutev, v enakem deležu (23 %) sledijo prehranska dopolnila in kozmetični proizvodi. Sledijo izdelki za šport in prosti čas, bela tehnika, računalniki, hrana in izdelki za živali, pohištvo ali izdelki za dom in vrt ter knjige.

 

MiPi nasvet #1!

Ker v skupini potrošnikov, ki prek spleta nakupuje prehranska dopolnila, znatni delež predstavljajo starejši uporabniki spleta, tj. osebe starejše od 65 let, ki so zaradi svoje neizkušenosti pri uporabi spleta in posledične naivnosti pogosto tarča agresivnih, zavajajočih in spornih praks ciljanega oglaševanja, MiPi svetuje posebno previdnost. Če vaš sorodnik ali prijatelj sodi v to starostno skupino, ne bo odveč, če se o spletnih pasteh in prevarah z njim pogovorite in ga nanje opozorite. Za koristne nasvete lahko pobrskate po MiPi strani, veliko koristnih nasvetov in opozoril pa boste našli tudi na spletni strani SI-CERT centra in njihovem nacionalnem programu ozaveščanja Varni na internetu.

 

Kot kažejo izsledki raziskave, slovenski potrošnik najbolj zaupa slovenskim spletnim trgovinam (34 %), pa tudi ponudnikom, ki prihajajo iz območja EU, za nakup izven EU-ja se sicer še vedno odloči 20 % spletnih kupcev.  

MiPi nasvet #2!

Ne glede na starostno skupino, ki ji pripadate, pa ne bo odveč ponovno opozoriti na lažne nakupovalne spletne strani, ki poleg tega, da praviloma blago tržijo po občutno nižjih cenah, ob imenu blagovne znamke v spletnem naslovu vsebujejo tudi ime »Slovenija«, z namenom slovenskega potrošnika zavesti, da gre za slovensko spletno trgovino, ki ji ta, tudi po rezultatih raziskave sodeč, najbolj zaupa. Čeprav v resnici ne gre za slovensko podjetje, pač pa za v tujini registrirano domeno, kupci pa izdelka po naročilu praviloma ne prejmejo ali pa ta ne ustreza naročenemu. Tržni inšpektorat Republike Slovenije je nedavno objavil seznam tovrstnih sumljivih spletnih trgovin – zato preveri, ali je tvoja nazadnje obiskana med njimi! Preberi pa tudi, kdaj ne gre zaupati spletni trgovini.

Tudi pri nakupu prek spletnih prodajnih tržnic na družabnih omrežjih previdnost ne bo odveč. Še preden bi sami lahko postali žrtev prevare, svetujemo, da si na MiPi-ju preberete, kdo so lažni kupci in s kakšnimi triki prežijo na vas.   

 

Predstavnice ženske populacije se večkrat odločijo za nakup prek pametnega telefona (62,1 %), medtem ko moški pogosteje nakupujejo prek računalnika (70,3 %). Ne glede na spol, pa mlajša populacija raje nakupuje prek pametnega telefona (71,5 %), medtem ko starejši spletni nakupovalci večinoma izberejo računalnik (65,1 %). Starost je pomemben razločevalni dejavnik tudi pri izbiri načina plačila prek spleta. Uporabniki v starostni skupini do 44 let za svoje nakupe pogosteje uporabijo možnost plačila s kartico (59,1 %), starejši od 44 let pa pogosteje izberejo plačilo po povzetju (45,5 %).

Za dostavo so v raziskavo zajeti potrošniki najpogosteje izbrali dostavo na dom (72 %). Le 11 % pa se jih je odločilo za dostavo v paketomat. Potrošniki se redkeje odločijo za naročilo dostave v službo (6 %), ta delež je nekoliko višji pri ženskih uporabnicah, in sicer za 7,1 %. Skoraj vsi, 96 % potrošnikov, pa za dostavo spletnih nakupov nad zneskom 50 evrov pričakuje brezplačno dostavo izdelkov.

Vsi rezultati raziskave, tudi tisti o sami dostavi pošiljk in posameznih dostavnih službah, so javno objavljeni in dostopni na spletni strani agencije.    

MiPi nasvet #3!

Ker je tu črni petek, ki mu bo sledil sicer manj znani »spletni ponedeljek« (ang. Cyber Monday), ki je namenjen popustom pri spletnih nakupih, morda ne bo odveč ponoviti nekaj nasvetov, ki smo jih na MiPi-ju objavili pred kratkim:

  1. Naredite si seznam želja,
  2. naročite se na novice,
  3. glejte ceno, ne »popust«,
  4. ne bodite obsedeni z znamko,
  5. spletne ocene izdelkov – kaj je res in kaj ni?,
  6. preberite splošne pogoje,
  7. pozor pri nakupih na spletnih mestih zunaj EU,
  8. pozor – lažne promocije,
  9. obstajajo tudi goljufi,
  10. preverite naročilo.

 


Nazaj na vse novice