X

Teme

Informacijska pismenost

Novi energijski razredi in pravica do popravila naprav

Da bi potrošnikom v EU pomagali zmanjšati račune za energijo in ogljični odtis, je od 1. marca 2021, v vseh trgovinah in spletnih prodajalcih na voljo povsem nova različica splošno priznane energetske nalepke EU. Nove oznake bodo sprva veljale za štiri kategorije izdelkov - hladilniki in zamrzovalniki, pomivalni stroji, pralni stroji in televizijski sprejemniki (in drugi zasloni). Nove oznake za žarnice in sijalke bodo sledile 1. septembra, za ostale izdelke pa v naslednjih letih.

Ker vedno več izdelkov po trenutni lestvici dosega ocene A +, A ++ ali A +++, je najpomembnejša sprememba vrnitev na preprostejšo lestvico A - G. Ta lestvica je strožja in zasnovana tako, da lahko zelo malo izdelkov sprva doseže oceno "A", tako da ostane prostor za vključitev učinkovitejših izdelkov v prihodnosti. Najbolj energetsko učinkoviti izdelki, ki so trenutno na trgu, bodo zdaj običajno označeni z "B", "C" ali "D". Na etiketah bodo vključeni številni novi elementi, vključno s povezavo QR do zbirke podatkov po vsej EU, ki bo potrošnikom omogočila, da najdejo več podrobnosti o izdelku.

Nadaljnja pomembna sprememba je uvedba QR kode v zgornjem desnem kotu novih nalepk. S skeniranjem QR kode lahko potrošniki najdejo dodatne informacije o modelu izdelka, na primer podatke o dimenzijah, posebnih lastnostih ali rezultatih preskusov, odvisno od naprave. Vsi aparati na trgu EU morajo biti registrirani v novi zbirki podatkov - Evropskem registru izdelkov za energijske nalepke (EPREL). To bo v prihodnosti olajšalo primerjavo podobnih izdelkov.

Poleg novih pravil o označevanju energijske učinkovitosti stopajo v veljavo tudi novi predpisi o okoljsko primerni zasnovi izdelkov. Ti se nanašajo predvsem na posodobljene zahteve glede minimalne učinkovitosti in krepijo pravice potrošnikov do popravila izdelkov in podpore krožnemu gospodarstvu. Proizvajalci ali uvozniki bodo po novem morali profesionalnim serviserjem dati na razpolago vrsto bistvenih delov (motorji in motorne ščetke, črpalke, blažilniki in vzmeti, pralni bobni itd.) vsaj 7–10 let po tem, ko je bila zadnja enota modela naprave dana na trg EU. Tudi za končne uporabnike (tj. potrošnike, ki niso profesionalni serviserji, ampak radi stvari popravljajo sami), morajo proizvajalci zagotavljati nekatere nadomestne dele kot so vrata, tečaji in tesnila, še nekaj let po tem, ko je izdelek umaknjen s trga. Najdaljši rok dobave za vse te kose je 15 delovnih dni po naročilu.

Organizacije, ki se že dalj časa zavzemajo za pravico do popravila, pozdravljajo prve korake v tej smeri, hkrati pa opozarjajo, da ti predpisi veljajo samo za nove modele gospodinjskih aparatov danih na evropski trg, kot so zasloni, pralni stroji, pomivalni stroji in hladilniki, niso pa vključene naprave, kot so pametni telefoni in prenosniki, ki jih najpogosteje predčasno zavržemo.

Za ti dve kategoriji izdelkov je sicer že v teku študija o okoljsko primerni zasnovi, vendar bo preteklo še nekaj let, preden bodo zanje veljale kakršne koli zahteve po popravilu, zato ocenjujejo spremembe kot premalo ambiciozne.

Hkrati se bojijo, da bodo nova pravila za okoljsko primerno zasnovo in popravilo koristila predvsem profesionalnim serviserjem. Nova zakonodaja bo od proizvajalcev zahtevala, da dajo večino nadomestnih delov in priročnike za popravilo na voljo samo poklicnim serviserjem, medtem ko potrošnikom uredba ne zagotavlja dostopa do ključnih nadomestnih delov in informacij o popravilih. Zato ponovno poudarjajo, da se zavzemajo za splošno pravico do popravila, kar pomeni, da bi moral imeti vsakdo dostop do rezervnih delov in priročnikov za popravila v celotni življenjski dobi izdelka.

Vir: Evropska komisija


Nazaj na vse novice