X

Teme

Informacijska pismenost

15. marec je svetovni dan pravic potrošnikov

Potrošnik na trgu nastopa kot šibkejši udeleženec, zato je potrebno njegove interese ščititi tako z zakonodajo kot z varovanjem njegovih pravic v praksi. Za zaščito pravic uporabnikov poštnih, železniških storitev in storitev elektronskih komunikacij je izredno aktivna tudi Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS, ki o tem ozavešča prek portala MiPi in rešuje težave uporabnikov, ki se obrnejo nanjo.

Potrošnik

15. marec je vse od leta 1983 svetovni dan potrošnikov. Namen dneva je ozaveščanje o pravicah potrošnikov in spodbujanje varstva potrošnikov ter zagotavljanje dostopa do varnih in cenovno dostopnih izdelkov in storitev. Dan je tudi priložnost, da proslavimo moč potrošnikov in zahtevamo spoštovanje in zaščito njihovih pravic. Ker se je potrošništvo preselilo na splet in v spletne trgovine in prelevilo v digitalno poslovanje, je v zadnjih letih fokus pravic zaščite potrošnikov vse bolj tukaj, kar tudi na portalu MiPi vseskozi spremljamo.

Na področju varstva pravic potrošnikov je dejaven tudi partner portala Mipi - Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), ki je neodvisna, neprofitna, mednarodno priznana nevladna organizacija, ki deluje od leta 1990. Njihovo poslanstvo je zastopanje ineteresov potrošnikov in zavzemanje za okolje, ki spoštuje in varuje pravice potrošnikov. 

Za zaščito pravic uporabnikov aktivna tudi Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS

Zaščita uporabnikov oziroma potrošnikov je tudi pomembna prioriteta Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije. Agencija je namreč pristojen organ za reševanje pritožb končnih uporabnikov, torej prebivalcev, na področjih elektronskih komunikacij, poštnih storitev ter železniškega prometa. To pomeni, da se lahko uporabniki, po koncu sproženega reklamacijskega postopka pri izvajalcih teh storitev, obrnejo za zaščito svojih interesov na agencijo.
Samo v letu 2023 se je agencija ukvarjala z reševanjem skupno 890 zadev potrošnikov s področij elektronskih komunikacij, poštnih in železniških storitev, ki so se s pritožbo ali vložitvijo spora obrnili na agencijo. Potrošniki na področju elektronskih komunikacij zoper operaterje pri nas največkrat sprožijo spor, ki se nanaša na neupravičeno izdane račune ali  na nedelovanje storitev.

Za področje elektronskih komunikacij ima agencija delujoč tudi Klicni center, kjer lahko dobijo informacije na brezplačni telefonski številki 080 2735, in sicer ob ponedeljkih, sredah in petkih med 9. in 11. uro.

 

Agencija za vsako četrtletje objavi statistiko takih zadev, zadnje tovrstno poročilo je v povezavi.

Ob letošnjem Svetovnem dnevu pravic potrošnikov tudi Evropski potrošniški center Slovenije, ki deluje pod Ministrstvom za gospodarstvo, turizem in šport, v sodelovanju z družbo ZEOS, pripravlja dogodke, na katerih bodo v središče postavili pomen dobro obveščenih potrošnikov, ki lahko bolje izkoristijo prednosti enotnega evropskega trga. Če kupujete v drugih državah članicah EU, na Norveškem in Islandiji ali pa tja potujete ter pri tem naletite na težave pri uveljavljanju svojih pravic vam lahko Evropski potrošniški center Slovenije svetuje in pomaga. Potrošniki se v Sloveniji na ta center največkrat obrnejo glede njihovih pravic pri spletnih nakupih ali nakupih v prodajalni, potovanjem z letalom, potovalnimi paketi, časovnim zakupom in najemom avtomobila.

Kdaj se obrniti po pomoč?

  • ko ima vaš let zamudo
  • ko prejmete blago z napako
  • ko imate težavo z najetim vozilom
  • ko ste ujeti v naročniško past
  • ko ima vaš avtobus zamudo
  • če želite dvigniti denar v drugi državi EU
  • se izgubi vaša prtljaga in podobno.

Evropska unija je Mrežo evropskih potrošniških centrov vzpostavila leta 2025, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o pravicah na skupnem notranjem trgu in bi imeli v primeru težav pri uveljavljanju pravic na voljo brezplačno pomoč. Del mreže je tudi Evropski potrošniški center Slovenija, kjer svetujejo in pomagajo potrošnikom, ki kupujejo v drugih državah članicah EU, na Norveškem in Islandiji ali pa tja potujejo ter pri tem naletijo na težave pri uveljavljanju svojih pravic.

Več o poslanstvu Mreže EPC  si lahko pogledate v spodnjem videoposnetku.

 


Nazaj na vse novice