X

Teme

Informacijska pismenost

Širjenje lažnih novic je posledica informacijske (ne)pismenosti, ne pa tehnološki problem

Zakaj lahko najstnik na drugi strani sveta v kleti svojih staršev anonimno objavi izjavo v družbenih medijih, ki je lažno pripisana vodji države, in ta komentar postane viralni, se širi v običajni tisk in celo vpliva na mednarodno politično razpravo, ne da bi se bralci vprašali, ali je kanček resnice v tem, kar berejo?

letak kako prepoznati lažne novice

Za vsemi lažnimi novicami, dezinformacijami in digitalnimi neresnicami se skriva neuspeh družbe, da posameznika nauči informacijske pismenosti: kako kritično razmišljati v množici informacij, s katerimi se soočajo v današnji digitalni dobi. Namesto tega je družba na prvo mesto postavila hitrost pred natančnostjo, deljenje pred branjem, komentiranje pred razumevanjem.

Splošno sprejeto prepričanje je, da je težavo mogoče rešiti izključno s pomočjo tehnologije, ne da bi bilo treba družbi storiti karkoli. Nekaj algoritmičnih popravkov, nekaj dodatnih vrstic kode in vse težave je mogoče preprosto (od)programirati.

Namesto v informacijsko pismenost, se vlaga v tehnološke rešitve za boj proti lažnim novicam, uvaja se moderatorje vsebin, črne liste spletnih stani in podobno, kar pa do sedaj še ni prineslo željenega rezultata.

Na žalost tehnoloških zanesenjakov to še zdaleč ni dovolj. Težava je v tem, da tehnologija lahko le ublaži simptome, ne more pa nasloviti osnovnega vzroka širjenja lažnih novic : naše dovzetnosti, da slepo verjamemo, kar beremo na spletu, in našega neuspeha (morda tudi lenobe) pri preverjanju informacij, preden jih delimo ali jim sledimo.

Celo tistim, ki so odraščali v spletnem svetu, nasičenem z informacijami, ne gre nič bolje pri ugotavljanju verodostojnosti informacij ali razumevanju najosnovnejših konceptov ločevanja plačanega oglaševanja od objektivnega novinarskega poročanja.

Da bi rešili vprašanje lažnih novic, moramo tehnološko pomoč združiti z učenjem posameznikov, da so »pismeni« potrošniki digitalnega sveta. Družba mora otroke že od malih nog učiti raziskovanja, kako pridobivati in preverjati informacije in kako prepoznati vir informacij.

Vir: Povzetek članka iz revije Forbes


Nazaj na vse novice